Ny profil för Isaberg

Ny profil för Isaberg

isaberg_profil_top-logo

Förutsättningarna

Isaberg är välkänt i regionen, framförallt som skidanläggning. Men trots ett modernt liftsystem och bra pister förde Isaberg en tynande tillvaro i lokala skidåkares medvetande. Sommarhalvåret fanns mest tyska, danska och holländska barnfamiljer och äldre par på semester i camping och stugby. Aktiviteter som bad, friluftsliv och den egna älgparken attraherade få andra besökare, och nästan uteslutande under den korta och hektiska semesterperioden.

Utmaningen

Isaberg ville uppgradera sitt varumärke och ge ett modernare, tuffare och sportigare intryck. För danska och regionala skidåkare ville man få fram att man har Sydsveriges största anläggning. Men framförallt var utmaningen att öka besökarantalet och beläggningen under sommarhalvåret. Det är nödvändigt med en stabil året runt-ekonomi som kan bära investeringar i anläggningen utan att vara helt beroende av snörika vintrar.

Lösningen

Vi påbörjade arbetet med att jobba fram en ny grafisk design som skulle spegla anläggningens nya karaktär. På det strategiska planet ville vi också hitta några enkla budskapskoncept som skulle förmedla det nya, tuffare och modernare Isabergs erbjudande. Samtidigt genomgick anläggningen en upprustning där man bl.a. investerade i en höghöjdsbana och mountainbikeleder som skulle tilltala den nya, yngre och sportigare målgruppen.

Mountain Resort

Med begreppet ”Mountain Resort”, en logo med bergsilhuett och årtal förmedlas en känsla av skidort med anor. Ett riktigt berg mitt i vildmarken som erbjuder sportigt friluftsliv året runt.

Den grafiska profilen väver samman blått och grönt som representanter för vinter och sommar. En både rustik och modern design med aningar om nordamerikansk Ski Lodge.


Smålandsfjällen

Vi myntade begreppet Smålandsfjällen för Isabergs unika ställning som skidort i södra Sverige. Ett riktigt berg med nedfarter i flera väderstreck. 100 år som skidort och med 8 liftar inklusive 6-stols sittlift. Pister från barnvänligt grönt till hisnande svart.

Äventyrsberget

Sommarhalvårets nya och sportigare aktiviteter sammanfattar vi med begreppet Äventyrsberget. Det fungerar som bärare för höghöjdsbanan ”Tree Top Adventure” och mountainbikeleder/-banor. Med de nya aktiviteterna har Isaberg riktat sig mot nya målgrupper med både cykel- och sportläger, företagsevent och konferenser. Och sommarsäsongen har blivit betydligt längre.

Trip Awards

Nya Isaberg har fått stor uppmärksamhet. Med den nya profilen och satsningarna på att utveckla anläggningen blev man nominerad i Trip Awards vid Svenska Turistgalan 2013.

I konkurrens med Copperhill Åre och Spritmuseum tog Isaberg hem första priset i kategorin ”Årets comeback”.