Nytt golvvarumärke

Nytt golvvarumärke

lightwood_topbild

Förutsättningarna

Golvspecialisten Golvabia hade tillverkat trägolv i över 15 år. Trots väl inarbetade säljkanaler till fackhandeln, konkurrenskraftiga priser och ett brett sortiment ville försäljningen under varumärket Residence inte riktigt lyfta. Den ökande importen och prispress från östländer på de vanligaste träslagen var ännu ett hot som seglat upp på horisonten.

Utmaningen

Golvabia var inne på att satsa på en nischprodukt – fanérgolv. En lite tunnare trägolvstyp med många goda egenskaper, men utan någon större marknadsandel. Orsaken till det var enkel; branschen hade pratat ”omslipbart” i årtionden. Ett lite slentrianmässigt argument utan större betydelse för kunden. Men hur ändrar man sättet att tänka i en hel bransch?

Lösningen

Vårt förslag var direkt att skapa ett nytt varumärke. Inte bara för att fjärma oss från alla (efter vägvalet) felaktiga associationer till det gamla. Ett nytt varumärke skulle kunna laddas med rätt associationer, men även i namnval, design och kommunikationsplattform bära säljargumenten alldeles naturligt. Ett omfattande tanke- och experimentarbete tog vid.





Research

Tillsammans med ett marknadsundersökningsföretag började vi projektet där alla sådana här projekt egentligen ska börja – i en djuplodande undersökning av konsumenternas tankar och attityder. I sju fokusgrupper på fem olika orter diskuterade vi med ett representativt urval vanliga golvköpare hur de såg på golv i allmänhet och trägolv i synnerhet.

Undersökningen gav oss inte bara ledning i ett antal knepiga strategiska varumärkesbeslut – vi fick också en kristallklar bild av hur vi skulle argumentera i kommunikationen i framtiden.

Lightwood_logo

Varumärket Lightwood

Bland de namnförslag vi tog fram, föll valet till slut på ”Lightwood”. Skälen var flera. Till att börja med är det lätt att minnas, uttala och internationellt gångbart. Men dessutom självbärande för två av produktens nyckelegenskaper. En ytterligare fördel är att det har en generisk karaktär, med potential att bli ett kategoribegrepp. Och – naturligtvis – att det var registrerbart som internationellt varumärke.

Lightwood_logo

Varumärket Lightwood

Bland de namnförslag vi tog fram, föll valet till slut på ”Lightwood”. Skälen var flera. Till att börja med är det lätt att minnas, uttala och internationellt gångbart. Men dessutom självbärande för två av produktens nyckelegenskaper. En ytterligare fördel är att det har en generisk karaktär, med potential att bli ett kategoribegrepp. Och – naturligtvis – att det var registrerbart som internationellt varumärke.

Lightwood_logo

Varumärket Lightwood

Bland de namnförslag vi tog fram, föll valet till slut på ”Lightwood”. Skälen var flera. Till att börja med är det lätt att minnas, uttala och internationellt gångbart. Men dessutom självbärande för två av produktens nyckelegenskaper. En ytterligare fördel är att det har en generisk karaktär, med potential att bli ett kategoribegrepp. Och – naturligtvis – att det var registrerbart som internationellt varumärke.

Lightwood_logo

Varumärket Lightwood

Bland de namnförslag vi tog fram, föll valet till slut på ”Lightwood”. Skälen var flera. Till att börja med är det lätt att minnas, uttala och internationellt gångbart. Men dessutom självbärande för två av produktens nyckelegenskaper. En ytterligare fördel är att det har en generisk karaktär, med potential att bli ett kategoribegrepp. Och – naturligtvis – att det var registrerbart som internationellt varumärke.

Bonsai

Produktsymbolen – en bonsai – är vald med omsorg. Den visualiserar namnet och beskriver produkten: Äkta trä – bara lite mindre”.

Fashion Flooring

Modellsilhuetten representerar en tydlig användarfördel; – Du kan välja även moderna och exklusiva träslag. Lightwood är både billigt och enkelt att byta.

Flooring for the senses

Våra sinnen sammanfattar produktfördelarna. Ögat uppskattar utseendet, örat det låga bullret, känseln den behagliga komforten – och förnuftet hela produkten.

83%

Konkreta resultat

Ett år efter lanseringen av det nya varumärket Lightwood – men med samma sortiment, genom samma butiker och till samma pris – hade försäljningen ökat med 83%!